de derde week. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Mandy Horssen - WaarBenJij.nu de derde week. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Mandy Horssen - WaarBenJij.nu

de derde week.

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

16 November 2013 | Bonaire, Kralendijk

hee mensen,

Hier een uitgebreid verslag over hoe het met mij gaat in Bonaire.

Al weer bijna 3 weken zit ik hier. Klinkt heel kort, maar toch heb ik al heel veel gezien en gedaan.
Na een lange vlucht met veel tranen, ben ik goed aangekomen op Bonaire, goed opgevangen.
De 1e dag, heeft een collega, me mee op sleeptouw genomen, lokaal telefoon nummer geregeld, dingen laten zien waar ik alles kon vinden, boodschappen gedaan. Dit voelt goed, de eerste contacten waren toen al gemaakt.
Ik ben door alle spanningen en emoties erg ziek geweest in de eerste 3 nachten. (het kwam er van 2 kanten uit). Daarbij kwam ook nog dat je koud moest douche, en een hard bed. Intussen ben ik hier aangewend, en is het heerlijk een koude douche.

In de eerste week heb ik ook wat eigen spulletjes aangeschaft om het een beetje thuis te maken, foto’s opgehangen. Nu is het mijn plekie.

1e werkdag.
Heel veel handjes geschud, je loopt door het ziekenhuis heen. Je hebt hier een SEH (spoedeisende hulp) met ip 2 bedden, er is een mogelijkheid voor een 3e maar dan lig je op kantoor. Hihi.
De verpleegafdeling (Sentibibu) heeft een mannen en vrouwen kamer, en 1 en 2 pers kamers, het lukt niet altijd om patiënten gescheiden te houden, van man en vrouw.
De afdeling telt ong 20 bedden. Daarnaast is er ook nog een kinderkamer 2 bedden, en kraamkamer 4 bedden.
Het verpleeghuis zit ook in hetzelfde gebouw. Deze heet (kas di kuido)
Dan de Special Care, waar ik werk. Hier hebben ze 5 bedden en een 6de isolatie kamer. (isolatie, soort van, je kunt alleen een deur dicht doen).
Over het algemeen die je door de weeks pre en post operatieve zorg, daarom is het vaak in het weekend rustig. Mensen worde als dag opnamen opgenomen. Ze zijn bezig om het ziekenhuis te verbouwen en er komt dan ook een dag behandel kamer. Het team bestaat ong uit 12 ic vpk, die bijna allemaal uit Nederland komen. Alleen de teamleidster komt uit Bonaire.
Het is erg gezellig onderling. Ook met de lokale mensen hier heb je contact. Zo heb je en dag opnamen en zo zie je die zelfde persoon de volgende dag in de supermarkt. Het is echt een dorp.
Echt hele bijzondere dingen heb ik nog niet meegemaakt. Heb wel al geassisteerd bij een lijn inbrengen, en een pijn blok zetten. Verder vliegen patiënten die enigszins nog stabiel zijn over naar Aruba, Curaçao of Colombia. Hier krijg ik nog een opleiding voor waarschijnlijk volgende maand. Daar kijk ik erg naar uit. Het motto hier is eigenlijk van de meesten buitenlanders verbaas je, maar erger je niet.
Intussen ben ik al aardig ingewerkt op de afdeling, en kan ik mijn draai goed vinden.

De zon schijnt hier elke dag heerlijk, maar het kan ook behoorlijk regen, mijn 1e werk dag liep ik door de plassen water tot boven mijn enkels, zo veel regen in 1 nacht maken ze hier ook niet mee. In het ziekenhuis ook in de nieuwbouw lekte het van alle kanten overal stonden emmertjes.
Ik heb al veel gezien van het eiland, en ook nog lang niet alles.
Zo heb ik een dagje met de auto rond gereden, langs de zout winning, slaven hutjes, en naar een mooie plek waar je heerlijk aan het strand kunt liggen. Hier zijn we overigens al vaker geweest. Je kunt er heel ver het water inlopen het blijft ondiep. Hier kun je dan ook volop windsurfen.
Als je op de harde weg blijft kom je altijd weer in Kralendijk uit.
We zijn met een aantal collega’s op een catamaran geweest om te snorkelen op klein Bonaire. Dit was echt super mooi. Heel veel koraal, vissen en schildpadden. Prachtig.
Verder is er op vrijdag avond 1 kroeg waar iedereen bij elkaar komt Havana. (er zijn wel meerdere tentjes hoor, maar op vrijdag is het daar te doen). Verder is het ook altijd gezellig, bij karels, of city cafe. Maar het laatste tentje gaat einde van de maand dicht helaas.
Op woensdag is er altijd film avond op het eiland in de open lucht. Erg gezellig.
Nu zullen jullie denken nou nou wordt er nog gewerkt, ja hoor 40 uur in de week. En daarnaast heb je ook projecten waar je aan moet werken buiten de 40 uur om, en team vergaderingen waar van je verwacht wordt er te zijn. Ook de lessen voor de air ambulance komen daar nog boven op. Ook je vliegdienst vallen buiten je 40 uur. Dus behoorlijk.
Het rustig aan hier omdat het warm is. ;).
Ik heb gister een fiets gekocht, dat is toch wel handig. Het is over het algemeen veilig hier ook s avonds. Net als in Nederland gebeurd hier ook wel eens iets maja.
Voor de gene die mijn tijdelijke adres willen, mail mij maar dan zal ik het sturen.

Ajo

Groetjes Mandy

  • 17 November 2013 - 00:16

    Ernst:

    Hoi Mandy,
    goed om te lezen dat je genoeg te doen hebt in je vrije tijd, nu op het werk nog.......
    Mooi motto "verbaas je, maar erger je niet". Past soms ook wel goed hier op de IC.
    Veel plezier nog en pas goed op jezelf!

    groetjes en liefs
    Ernst

  • 17 November 2013 - 00:16

    Ernst:

    Hoi Mandy,
    goed om te lezen dat je genoeg te doen hebt in je vrije tijd, nu op het werk nog.......
    Mooi motto "verbaas je, maar erger je niet". Past soms ook wel goed hier op de IC.
    Veel plezier nog en pas goed op jezelf!

    groetjes en liefs
    Ernst

  • 17 November 2013 - 00:17

    Josine:

    Eey Dushi,

    Wat leuk om je ervaringen te lezen via je blog, leuke foto's en wat n goeie kiekjes van het bezoek van dn koning op fb :-D Aan de blog te lezen begin je je draai te vinden daar of niet? Tochtje met de catamaran was wel top zeker..... Veel succes met je training voor de air ambu! Nou meis geniet van je tijd daar en succes met alle dingen die je nog gaat ondernemen. Wil je je adres ff op de app zetten?

    Xx Jos

  • 17 November 2013 - 10:33

    Linette:

    Hey Mandy
    Leuk te lezen hoe je het daar hebt!
    Veel plezier nog en geniet!

    X Linette

  • 17 November 2013 - 11:44

    Hanneke:

    Mandy! Leuk verhaal en super om te lezen!! Echt top. Enja, ik wil je adres wel ontvangen. Doe maar via whatsapp?
    Hoe is je contact met NL?
    X van ons allemaal en in t bijzonder van Lin ;-)

  • 17 November 2013 - 17:45

    Zusje :

    Wauw zus, wat een foto's!

    En die schilpad! Wij hebben er ook een gespot op het land maar in het water zijn ze toch veeeeel mooier.
    Kan niet wachten om die kant op te komen!!!

    Hou je taai, enjoy, trots op je!
    Dikke kus!

  • 17 November 2013 - 19:51

    Katrien:

    Gaaf!! Geniet ervan!!!

  • 18 November 2013 - 18:07

    Gertrud:

    Ha Mandy,

    Wat goed om te lezen dat je je draai gevonden hebt.
    En wauh die foto's, ziet er prachtig uit.
    Geniet ervan, tis hier al echt kkkkkkouddd.
    Gr Gertrud

  • 19 November 2013 - 11:47

    Tante Will En Ome Jan:

    Hoi Mandy,
    Leuk te lezen dat je je draai begint te vinden. Het voelt natuurlijk goed als je warm ontvangen wordt. Dat geeft je toch eerder een gevoel van "thuis" Er is, zoals we lezen in je verslag, volop ruimte om veel ervaringen op te doen, maar ook zeer mooie dingen te beleven en te ontdekken. Geniet er van.

    groetjes
    tante Will en ome Jan

  • 19 November 2013 - 18:21

    Ingrid:

    Ha Mega Mandy,
    wat klink je al lekker relaxt, die zon doet je goed en die koude douche houd je lekker nuchter haha, mooie foto's en een leuk verhaal!, super fijn om te horen dat je je draai al een beetje gevonden hebt!
    geniet ervan! en succes met al je lessen, cursussen,vergaderingen en al dat werken, snorkelen, kitesurfen, zonnen, filmpje kijken vrienden maken en genieten!!
    XX Ingrid

  • 20 November 2013 - 21:04

    Nelly Skon Moeder:

    Hoi Mandy
    Mag ik jou E-mail adres .
    groetjes skon-moeder en Martien.

  • 03 December 2013 - 05:29

    Janneke Aka Nachtzuster ;):

    Mandy,

    Wat een fijne verhalen van jou!
    Klink als een heerlijk tropisch paradijsje daar. Vooral veel mooie dingen en volop genieten voor jou.
    Enjoy mucho!! Houd ik me ogen nog even open hier als nachtzuster ;)

    Janneke x

  • 12 December 2013 - 00:47

    Marja:

    Hoi Mandy,
    Leuk verhaal.
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Veel plezier nog.
    XXXJes Marja

  • 12 December 2013 - 00:47

    Marja:

    Hoi Mandy,
    Leuk verhaal.
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Veel plezier nog.
    XXXJes Marja

  • 16 December 2013 - 06:44

    Saskia:

    Ha Mandy,

    Wat een super foto's!! En dat is maar een glimp van jouw avontuur.
    Mooi dat het zo goed gaat met je.
    Geniet ervan, suc6 met alles

    x Saskia, nachtcrew IC

  • 18 December 2013 - 22:08

    Gerard:

    Hi Mandy, geen berichten meer is goed bericht denk ik zo. fijne feestdagen daar en een goed begin van het nieuwe jaar.
    Ben benieuwd naar je volgende update,

    groet Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1047
Totaal aantal bezoekers 15303

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 30 April 2014

Bonaire

Landen bezocht: